Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Je wil persoonlijke ontwikkeling stimuleren binnen je organisatie? Mooi-zo. Dat is namelijk precies waar medewerkers op zitten te wachten. Vrijwel iedereen heeft de natuurlijke behoefte om zich te blijven ontwikkelen. Als organisatie hoef je er eigenlijk alleen maar voor te zorgen dat daar vruchtbare grond voor is. Is er een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden? Dan is de kans groot dat je beste medewerkers zullen vertrekken en dat is zonde. Dus: hoe kun je nu het beste de ontwikkeling stimuleren? Daarop geeft dit blog antwoord.
 

Stimuleren van persoonlijke ontwikkeling

Medewerkers ontwikkelen zich met plezier als de organisatie uiting geeft aan de volgende aandachtspunten.

1. Het persoonlijk ontwikkelplan (pop)

Het persoonlijk ontwikkelplan is een document waarin medewerkers hun persoonlijke ontwikkeldoelen vastleggen. Het is handig als deze ontwikkeldoelen nauwkeurig geformuleerd zijn, in elk geval zó dat het beoogde resultaat duidelijk is. Een slim ezelsbruggetje is SMART (slim dus): formuleer ontwikkeldoelen Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden. Een boeiend ontwikkelplan is liever geen gestandaardiseerd formulier dat braaf moet worden ingevuld maar echt een persoonlijk document dat best (graag zelfs) breder mag kijken dan de huidige functie en/of organisatie. Het ontwikkelplan is niet bedoeld als graadmeter voor het functioneren en mag nooit gebruikt worden als stok om mee te slaan. Het plan gaat over persoonlijke doelen die belangrijk zijn voor de medewerker. In het ontwikkelplan zouden ook cursussen, trainingen en loopbaancoaching moeten worden opgenomen (zie aandachtspunt 2).

2. Budget vrijmaken voor cursussen, trainingen en coaching

Uiteraard zijn cursussen over systemen, projectmanagement en vakkennis belangrijk. Maar denk ook aan: persoonlijk leiderschap, mindfulness en – doe eens gek – misschien wel tennis of pottenbakken. Denk niet te snel: whats in it for us? Denk: hoe kan de organisatie deze medewerker helpen het beste uit zichzelf te halen? Een medewerker die het beste uit zichzelf haalt heeft meer te bieden. Geef medewerkers de gelegenheid om het budget naar eigen inzicht te besteden en sta open voor onconventionele verzoeken. Een persoonlijke coach kan de ontwikkeling van de medewerker helpen versnellen.

3. Waardeer de inspanningen van je medewerkers

Of je medewerker zich nou vanzelf inspant voor persoonlijke ontwikkeling of een extra zetje nodig heeft, laat je waardering blijken. Vooral als medewerkers niet staan te trappelen om een bepaalde training te volgen. Medewerkers willen écht geen zeurpiet zijn. Ze willen erkenning voor de belasting van de energie en eventueel extra tijd die ze ergens in stoppen. Ze willen gezien worden. Sta daarom stil bij hun eventuele weerstand. Toon interesse en breng begrip op. Misschien kan er een leuke beloning volgen op de extra inspanning? Een oprecht gebaar? Of op zijn minst een: gefeliciteerd met het behalen van je certificaat?

Oké, dat zijn ze al, de drie aandachtspunten. Hopelijk heb je zin gekregen om ermee aan de slag te gaan. Nog een laatste tip: heb het lef om medewerkers de ruimte te geven om hun persoonlijke doelen en dromen na te jagen en talenten te ontplooien, zonder meteen te willen weten hoe dat de organisatie dient. Organisaties die dit durven zien hun medewerkers het beste uit zichzelf halen en plukken daar de vruchten van. Zet hem op!

Wil je meer weten?

Neem contact op! Onze adviseur, helpt je graag verder.