Je wil de betrokkenheid van medewerkers vergroten? Goed idee! Betrokken medewerkers helpen de organisatie vooruit. Ze hebben ‘hart voor de zaak’, gaan met plezier naar het werk en leveren goed werk af. Ze zijn zélfs bereid meer te doen dan wordt verwacht en vinden het geen punt om extra taken op zich te nemen als een collega ziek is. 

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk van zulke medewerkers!

Gelukkig zijn er altijd een paar medewerkers bij wie betrokkenheid helemaal vanzelf gaat. Toch is het belangrijk om te weten dat de mate van betrokkenheid beïnvloed wordt door hoe de organisatie zich opstelt. Dit blog gaat over het vergroten van medewerkersbetrokkenheid.  

Actieve betrokkenheid medewerkers stimuleren

Wat kun je doen om de actieve betrokkenheid van medewerkers te stimuleren? Als je met deze drie stappen begint kom je een flink eind!  

Stap 1 -> Begin bij jezelf

Begin bij jezelf! Als bestuurders en leidinggevenden hun eigen actieve betrokkenheid tonen, is de basis voor medewerkersbetrokkenheid gelegd. Leg dus jouw eigen betrokkenheid eens onder de loep door jezelf de volgende vragen stellen: 

Weet ik:

Wat er speelt op de werkvloer?

Wat er in de hoofden van mijn medewerkers omgaat?

Waar ze tegenaan lopen?

Waar ze op hopen?

Wat hun persoonlijke drijfveren, talenten en ambities zijn?

Hoe het met ze gaat?

Door geïnteresseerd te zijn in je medewerkers voelen zij zich sneller verbonden en betrokken. Betrokkenheid ontstaat dus vooral als het wederzijds is.

En (stap 1b) hoe staat het ervoor met jouw eigen betrokkenheid bij de organisatie? Zit je lekker op je plek? Benut je jouw talenten? Sta je achter de doelen van de organisatie? Als het bij jou niet goed zit, dan wordt het een grote uitdaging om medewerkersbetrokkenheid gunstig te beïnvloeden. Durf dus kritisch te kijken naar hoe je op dit moment zelf in je werk staat. Als je constateert dat er ruimte is voor verbetering is, werk daar dan aan bijvoorbeeld met behulp van een management coach. Op deze manier kun je een voorbeeld zijn voor je medewerkers.

Stap 2 -> Verbindt het dagelijkse werk met het grotere geheel

Zorg ervoor dat medewerkers de doelen van de organisatie goed kennen en begrijpen. Praat erover en laat ze dagelijks, wekelijks maandelijks op een positieve manier terugkomen in verschillende vormen van overleg. Leg voortdurend de relatie tussen de grotere organisatiedoelen en het dagelijkse werk van medewerkers. 

Sommige terugkerende taken zijn niet per se aantrekkelijk of hoog gewaardeerd. Toch is het belangrijk dat iemand zich ervoor verantwoordelijk voelt om deze taken zo goed mogelijk uit te voeren. Wees dankbaar voor het werk dat medewerkers leveren en zorg ervoor dat zij zich als individu gewaardeerd voelen. Dit kun je helemaal op jouw eigen manier doen, op een manier dus die bij jou past, maar doet het!

Stap 3 -> Investeer in werkplezier

Eigenlijk is het een inkopper: wie het naar zijn zin heeft, zal makkelijker actieve betrokkenheid tonen. Steeds meer organisaties investeren in werkplezier en loopbaancoaching. Investeren in werkplezier kan op allerlei manieren. Het jaarlijkse bedrijfsuitje is er onderdeel van maar echt goed investeren in het plezier van medewerkers doe je dagelijks op de werkvloer. Zorg voor een goede sfeer. Sta stil bij prestaties. Geef ruimte voor een lolletje en sta open voor persoonlijke ontwikkeling (bijv. middels coaching). Beginnen bij jezelf (zie stap 1) is trouwens een voorwaarde voor werkplezier. Medewerkers die geen actieve betrokkenheid van hun leidinggevende en/of de organisatie ervaren, hebben het doorgaans niet naar hun zin. 

Als je investeert in bovenstaande stappen kan het niet anders dan dat de betrokkenheid van jouw medewerkers gestaag toeneemt. Het is absoluut geen rocketscience zoals je leest, maar het vraagt wel toewijding van jou en de organisatie. Schep er vooral plezier in om hiermee aan de slag te gaan en je zult snel een gunstig effect zien. Succes!

Management coaching

Ben jij onderdeel van een management team en heb je de behoefte aan ondersteuning bij vraagstukken die te maken hebben met jouw eigen ontwikkeling, leiderschap of rol in het managementteam, dan is een ‘management coach’ misschien iets wat voor jou.

Wil je meer weten?

Neem contact op! Onze adviseur, helpt je graag verder.